Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nikie Gils - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nikie Gils - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Nikie

Blijf op de hoogte en volg Nikie

19 Februari 2011 | Laos, Vientiane

Hoi!

Mijn laatste week in Ubud was verrassend leuk geworden. Alle toeristische spots hadden we achterwege gelaten en werden Jennie en ik mee op sleeptouw genomen door Joe: DE bekende kunstenaar van dit eiland. Joe heeft een karakeristiek voorkomen en is voorzien van de looks van Michael Jackson. WEe haddn een super tijd!

Toen op naar Laos! Laos, een geweldig land, staat in de toppers van mijn lijstje! Mensen zijn er enorm vriendelijk, eten is er heerlijk en de natuur is adembenemend. Mijn reis begon in Chiang Mai waarna we naar Chiang Kong zijn gereden (Noord Thailand). Vanaf hier hadden we de slowboat genomen naar Luang Prabang (Laos) over de Mekong river. De slowboat was zonder meer de beste keus (we konden ook de bus nemen) die we hadden genomen. We hadden een onwijs leuke groep backpackers leren kennen en met z'n allen op de boot hadden we een heus feestje kunnen vieren. De speelkaarten werden uit de verpakkingen getrokken, veel gekletst en gelachen.. en dat allemaal onder het genot van een Beerlao! Goddelijk! Het zonnetje deed ook goed zijn werk wat het totaalplaatje een totale score van een 10+ gaf. De eerste dag hadden we 8uur op de boot doorgebracht em 's avonds hadden we met z'n allen in een hostel geslapen. Het slapen werd een beetje achterwege gelaten op deze avond. Het rooster voor de tweede, en tevens laatste dag op de slowboat, was weer 8uur. Wederom erg gezellig!
Vervolgens kwamen we aan in Luang Prabang, mooi plaatsje dat ligt aan de rand van de Mekong river. Op de eerste dag werden we met de tuktuk afgezet bij de watervallen, een uur rijden van de stad. Het water was hemelsblauw, de watervallen waren prachtijg en ook konden we hier een swing maken over het water. 's Avonds hadden we een bezoek gebracht aan de nightmarket, waar van alles te koop is!, en hadden we de zonsondergang gezien bij een mooie tempel... hoog in de bergen!
De avond werd afgesloten met een Beerlao bij een loungebar: Eutophia.
Op de laatste dag in Luang Prabang hadden Bibi en ik een fiets gehuurd. De fiets stuurde ons rechtstreeks naar het strandje toe om er even te plonzen! Fietsen hadden we dus niet heel veel gedaan, maar het voelde- en het zag er wel erg sportief uit! Het oog doet ook wat.... toch?

Onze volgende bestemming was Vang Vieng. Met een minibus werden we er heen gereden. Vang Vieng hadden we ervaren als erg...uhh... feestachtig?!?! (die potverdikkeme buckets ook). De eerste dag hadden we tubes gehuurd (rubberen banden) waarmee je door de rivier kon dobberen. Langs de rivier waren tientallen barretjes die touwen naar je uitgooiden om er een biertje te komenn drinken. Het was net carnaval.. muziek kwam met luid volume uit de speekers, bier en buckets in overvloed en swings die je overal kon doen. In een woord: ge-wel-dig! Om 18.00uur waren we aan het einde van de rivier en konden we onze tube inleveren. Een goed diner ging er wel in en mijn bed schreeuwde om aandacht!
Op de tweede dag hadden we een scooter gehuurd en waren we naar de Caves gereden. De rit er naar toe was erg mooi door de kleine dorpjes die we passeerden. In de Cave was een kleine tempel verscholen en erna hadden we een duik genomen in de rivier. 's Avonds weer lekker gegeten met z'n allen en geluierd in onze hotelkamer.
Laatste dag Vang Vieng: last but not least. We waren weer naar de rivier gelopen maar dit keer zonder tube. Voor de volgende dag hadden we een tour geboekt dus we hadden in onze gedachten om het ditmaal ietsjepietsje rustiger aan te doen, wellicht 1 of 2 Beerlao. Enfin, het tegendeel werd bewezen aan het einde van de avond... liever gezegd de volgende morgen. We hadden de kroegen mee afgesloten en niet alleen aan de rivier maar ook in het stadje zelf... Enkele vraagtekens over wat er allemaal is gebeurd zijn er nog steeds... een avond met een open einde.

En toen was er de tour... Om 8uur moesten we ons uitchecken, ailala! In de tuktuk zagen we elkaar weer: schrammen, open knieen, slippers kwijt, zere ruggen, hangovers... enorm gelachen dus! We moesten 1,5uur rijden met de tuktuk naar de rivier: we gingen vandaag kanoen! We hadden geen betere dag kunnen kiezen om deze ENORME sportiviteit uit te kunnen voeren! Maar we werden weer snel helder... We moesten kanoen over de Mekonmg river vanaf Vang Vieng tot aan Ventiene! Helaas regende het 's morgens een beetje nen hield de zon zich verscholen. Na een heerlijke lunch brak het tweede gedeelte aan en liet ook de zon zich weer zien. Ondanks alle mankementen was het wel echt een super gave dag.

In Ventiene zijn we twee nachten gebleven. Het is een grote stad (een van de zovelen) en hadden we er een beetje gewandeld etc. Helaas moesten we hier uiteindelijk afscheid nemen van Mel (Canada) en Selmon (Amerika). Nick, Sion, Bibi en ik reden door naar de Four thousand Islands, het zuiden van Laos. Het was een enorm lange rit van 16uur in de nachtbus. We moesten slapen in een hol, achterin en helemaal onderin. Achteraf heerlijk liggen tukken, gelukkig!

Aangekomen bij de Four thousand Islands werden we per boot naar het eiland Don Det (een van de grootste eilanden) gebracht. In een bungalowhutje aan de rivier (met hangmat!) hadden we hier 2 nachten geslapen. Het was er heerlijk rustig maar wel erg gezellig. Op de eerste dag hadden we een bootje gehuurd en zijn we gaan vissen met een paar locals. Helaas geen vis gezien (op eentje na maar het leek meer nop een kikker) maar wel lekker gezwommen. 's Avonds hingen we heerlijk in een restaurantje waar de meesten ook naar toe kwamen. Het was een erg relaxte tijd geweest hier op de eilanden!

Gisteren zijn we aangekomen in Cambodja. We zijn nog steeds herenigd met z'n zevenen (sommige zien we later nog ergens, sommige helaas al vaarwel gezegd). In mijn volgende waarbenjij.nu zal ik mijn verhalen vertellen over Cambodja!

KUSKUS voor jou!

• 19 Februari 2011 - 09:45

Reinier:

Lekkert,

Jaloers!!!! Wat maak jij leuke dingen mee. Ik ben zo benieuwd naar all je pics.
    Heel veel plezier in Cambodja.

xx je Neef

• 19 Februari 2011 - 09:59

Dymph:

NIKJE!!

WAT EEN AVONTUUR! WAT EEN AVONTUUR!!!! IK ZOU ZO ONTZETTEND GRAAG MET JE WILLEN RUILEN OP DIT MOMENT!!!

Ben de weken al aan het aftellen dat je weer terug komt en de eerste voorbereidingen worden al getroffen!

Tot snelllll!!

X D'n Dolf

• 19 Februari 2011 - 11:10

Nienke:

Hey scheetepeet!

Wat een story.. heerlijk genieten lieverd! Wij maar hard bikkelen om hier de winter door te komen. En jij straks weer terug en het voorjaar begint. Ik trakteer vast op vele BBQ-tjes in ons nieuwe onderkomen. Ga nu een rolletje behang ophalen om ons appartementje maar weer een beetje te pimpen..!! Ik hoor weer van je. LIEFS KUS

• 19 Februari 2011 - 14:01

Femke:

Goed naar je zin zo te horen prulleke! :D mooooimoooiiii
    En de foto's dan?!! mis je... wanneer kom je terug?? al bijna he!!! :D yeah!!!

• 19 Februari 2011 - 15:42

Cindy:

Hi meis,

Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Je weet ons wel goed jaloers te maken... Bedankt voor je kaart! Erg leuk om te krijgen!

Vanavond housewarming! Dus ga nu nog even lekker chillen! Geniet in cambotja, maar ja dat is aan jou wel besteed!

Tot snel.

Liefs Cindy

• 20 Februari 2011 - 20:05

Eline:

He Nik, top verhaal weer! Blijf genieten! x

• 21 Februari 2011 - 08:35

Marjolijn:

Hey Nik!
    Dat klinkt weer geweldig!!
    Ben super benieuwd hoe Cambodja is! En wacht alweer op het volgende nik-avontuur.
    Geniet ervan!
    X Mayo