Fitzroy Crossing, Halls Creek, Katherine, Alice .. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nikie Gils - WaarBenJij.nu Fitzroy Crossing, Halls Creek, Katherine, Alice .. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nikie Gils - WaarBenJij.nu

Fitzroy Crossing, Halls Creek, Katherine, Alice ..

Door: Nikie

Blijf op de hoogte en volg Nikie

15 November 2010 | Australië, Alice Springs

G'day!

Na alle fairytales gezien te hebben, is het tijd voor de echte wereld: de outback. Merendeel bestaat uit Aboriginal Territory. De locals geven liever net wat extra gas op de pedalen dan dat ze stoppen voor deze mensen. Eerlijk, echt geliefd zijn de Aboriginals niet onder de Australiers. Ze hebben een indringende zweetlucht, lopen op blote voeten en leven voornamelijk op straat. Al het belastinggeld van de Australiers gaat naar de Aboriginals wat zij vervolgens uitgeven aan alcohol. sigaretten en dure auto's. Pijnlijk bij het besef dat zij er niet voor hoeven te werken maar wel kunnen genieten van deze facetten.

Maar eerst het vervolg na Broome. Na Broome waren we verder gereden naar Fitzroy Crossing. Hier hebben we een wandeling gemaakt van 2uur in het indrukwekkende Geikie Gorge NP. Steile rotsen (Gorges) maakten deze wandeling erg bezienswaardig maar de hitte steeg wel rap naar mijn koppie!

Vervolgens hebben we de reis voortgezet over de Great Northern Highway naar Halls Creek. Dit was in 1885 de eerste goudstad van Australië en tevens het centrum van de mijnindustrie. Hier een douche gescoort en vrijwel meteen erna doorgereden naar Kununurra waar we een mooie bush camping hadden gevonden. ' Opa en oma' uit Duitsland waren onze trotse buren (inclusief.. jaja.. KLASSIEKE MUZIEK (!)) en hadden ons tevens een snelle cursus gegeven in het ontcijferen van sterrenbeelden. Op tijd naar bed dus....

De volgende dag hadden we de grens gepasseerd van de staat Western Australia naar de staat Northern Territory. Onderweg hadden we een pauze genomen in het Gregory NP. Dit enorme nationale park ligt midden in een bouwland. In het oostelijk deel van het park ligt de Victoria River kloof waar we een mooi uitzicht hadden op kliffen en meren.

Uiteindelijk aangekomen in Katherine. Om onze Bets ook een beetje het gevoel van 'vakantie' te geven, hadden we besloten om hier een aantal dagen te verblijven.
Na aankomst waren Lin en ik het vrij snel eens samen: boodschappen doen en zo snel mogelijk een zwembad zoeken. De hitte was bijna ondraaglijk! Na het benodigde netwerk bij de McDonalds hadden we een mooie slaapplaats geregeld in een tuin midden in de stad waar de de komende nachten konden verblijven.
Op maandag waren we naar de Hot Springs geweest. Dit zijn natuurbaden met watervalletjes onder de palmbomen! Hoe relaxed is dit! 's Avonds nog een gezellig kampvuur gehad. De dag erna vroeg opgestaan om naar het Nitmulik NP te gaan waar we een wandeling hadden gemaakt. Ondraaglijk in de hitte maar vooruit ;)... 's Middags had Deniz ons meegenomen naar de Edith Falls (ook in het Nitmulik NP) waar we hadden gezwommen tussen de Gorges en watervallen. Dit was echt genieten!

Na al deze ontspanningen was het tijd om verder te rijden richting Alice Springs. We hadden twee lifters gevonden die mee wilden reizen (Nederlander (Rene) en een Duitser (Marc)).
De reis van Katherine naar Alice Spings duurde vijf dagen waarbij we op de eerste dag gestopt waren bij: Elsey NP (Korran Bitter Springs: natuurbaden), Daly Waters (waar we een heus outback cafe hadden bezocht, waarna we uiteindelijk in Tennant Creek aankwamen.

In Tennant Creek hebben we een goudmijn bezocht waar we actief konden zoeken naar goud en hadden we een rondleiding gehad in een oude mijn. Erg indrukwekkend, Ray de entertainer was een goede gids! Verder hadden we gezwommen in lake Mary Ann en waren we naar een cultureel museum geweest over Aboriginals en kunst.

Na Tenntant Creek waren we naar Devils Marbles gereden. Dit was echt mooi! Het zijn grote rotsen (lijken wel eieren) die overal opgestapeld liggen. De sunset was awesome om hier te zien!

Gisteren waren we aangekomen in Alice Springs! We zijn nu ongeveer op de helft van onze reis door Australie. Onderweg hadden we nog een bijzonder roadhouse gezien in Wycliffe dat kennelijk nog gelooft in aliens en ufo's. Het was bijna triest om te zien maar wel geinig! En uiteraard hadden we een stop in Barrow Creek waar we de oudste pub in de omgeving hadden bezocht. Het was een ware verassing van binnen: Alle internationale elementen zaten hier verborgen. Zelfs het (nieuwste) album van Marco Borsato was hier aanwezig!

En voor nu Alice Springs! Mijn eerste indruk is erg goed!! Leuke winkeltjes hier en zo juist hadden we een workshop gehad over Didgeridoo's. Dit is een muziekinstrument van de Aboriginals wat erg populair is (grote houten buizen waar men op blaast). Leuk om eens mee te maken. De komende twee dagen blijven we in de stad voordat we aan onze trip beginnen naar Kings Canyon, Uluru ('s werelds bekendste monoliet) en Katatjuta.

Voor nu: een dikke kus voor jullie!
Foto's probeer ik snel te uploaden, arghhhh..... ze zijn zooo mooi!

XXXXXX.

• 15 November 2010 - 14:30

Dymph:

Snoepje!

Er zitten al heel wat kilometertjes op! Gelukkig houdt d'n Bets het nog goed vol!

Is wel heel erg rustig zo zonder jou! De koffie heeft toch wel een ander smaakje hahaha!

Ben benieuwd naar de foto's!

DAGGG POPELEWOPSKE!!!

• 16 November 2010 - 06:15

Nikie:

Foto's op facebook :)..!!

• 16 November 2010 - 12:21

Robin:

Nounounou goed bezig, kan je vertellen dat enorm veel aan het missen bent in Nederland; storm, werken tot 21u, etc etc. Dus geniet er maar van daar!

G'day mate!

• 16 November 2010 - 13:30

Rosalie:

Ik ga NU je foto's checken, iets wat ik heb uitgesteld want ik denk dat ik groen zal worden van jaloesie ;-)

Snel mailtje terug van mij drop!!

Kussss

• 16 November 2010 - 18:07

Yvonne:

Inderdaad wanneer komen de foto's... Ben erg visueel ingesteld, maar ben echt heel erg benieuwd naar de waarschijnlijk prachtige foto's bij de verhalen! Hoe houdt het autootje het vol? Verlang je nog neit terug naar het studerende/werkende leven? Hahahaa :P

Naja, ik wacht op je volgende verhaal!

Enjoy!
    xxxxx Yvonne

• 18 November 2010 - 13:50

Simone:

Hey Slikie,

Ja ja ik ben ook weer op aarde. Wat een verhalen. Ik ben lichtelijk jaloers op jullie. En ik maar denken dat er 24 uur in de dag zat. Wat doen en zien jullie viel. Wordt uitrusten als je terug bent in het nieuwe jaar.
    Nu ik Thailand gezien heb en jouw verhalen hoor, dan weet ik wel waar ik de volgende x mijn cocktailtje ga drinken.
    Vele hebben ook dromen over dit soort reizen maar jij doet het toch maar even.
    Ik ben trots op je!
    Moeder Theresa zegt: doe voorzichtig, geniet ervan en tot in het nieuwe jaar. Gaan we hier weer wijntjes drinken. OOST WEST THUIS BEST haha

ciao ciao kus kus

• 23 November 2010 - 18:07

Luuk:

Heyyyy zusje!!!

Wat klinkt dit toch allemaal klote zeg.... Oh wat ben ik jaloers op je!
    Je hebt idd al heel wat km afgelegd! Houd Bets het goed? Wel heel lief van jullie dat je haar wat rust geeft.
    We hoeven niet bang te zijn dat je een Aboriginal aan de haak hebt geslagen?! Dat klinkt niet echt alsof het leuke knappe mensen zijn.
    Maar na al dat reizen kan ik me voorstellen dat het lekker is ergens te genieten van de zon. 40 graden, heerlijk toch.
    Hier is deze week weer eens sneeuw voorspelt (bah).

Geniet ervan zus en doe voorzichtig he! Heel veel plezier en de groetjes aan je reisgenoten. Spreek je snel!

Dikke kus voor m'n zus

• 29 November 2010 - 11:50